Det här behöver ni få på plats!
1. Teckna avtal om administration- och försäkring, TGL-KL och familjeskyddHar ni inte redan gjort det behöver ni göra det snarast. Kontakta oss via arbetsgivare@kpa.se eller 0771-650 020 om ni saknar avtal för undertecknande.
Kontakta Fora på 08-787 40 10 för att teckna försäkringen.
När ni tecknat avtal ser vi till att ni får rätt behörighet till administrationsverktyget Nya KPA Direkt.
Eftersom ni byter till AKAP-KR kan er nuvarande leverantör av lönesystem behöva göra anpassningar till filformaten i det nya avtalet, Filbeskrivning 3.0 (AKAP-KR). Därför är det viktigt att ni förbereder dem om förändringarna i god tid.
Viktig information om övergången till AKAP-KR
Delårsrapportering av arbetstagare på AKAP-KR
I mars 2025 är det en obligatorisk delårsrapportering av grunduppgifter. Rapporteringen är viktig för att individen ska kunna göra ett individuellt val av sin tjänstepension och för att beräkningen av era pensionskostnader i början av april ska bli korrekt.
Löpande rapportering under året
Vi rekommenderar att ni delårsrapporterar (rapporterar grunduppgifter) varannan månad. Det är uppgifter om namn, personnummer och överenskommen lön för de anställda som har övergått till AKAP-KR som ska rapporteras. Överenskommen lön rapporteras per 2025-01-01 eller från den tidpunkt de anställs. Delårsrapportering är viktig för att vi ska veta vilka arbetstagare som ska ha möjlighet att välja försäkringsbolag för sin tjänstepension.
I AKAP-KR rapporterar man halvårsvis. 1 juli – 11 augusti gör ni den första halvårsrapporteringen för AKAP-KR. Det innebär att ni rapporterar löner för januari-juni AKAP-KR i Nya KPA Direkt.
I början av september får ni fakturan för ordinarie premier i AKAP-KR för Q1 2025.
I början av december fakturerar vi ordinarie premier i AKAP-KR för Q2 2025.
Har du frågor?
Kontakta oss på 0771-650 020 eller arbetsgivare@kpa.se så hjälper vi dig.