KPA Pension i avkastningstoppen mellan 2009-2018

Ytterligare ett framgångsrikt år för de som har sin tjänstepension i KPA Pension. Sett över både fem och tio år får kunderna näst högst snittavkastning i branschen hos KPA Pensionsförsäkring.

Det visar nyhetsbrevet Risk och Försäkrings årliga jämförelse av utvecklingen i 13 fondförsäkringsbolag mellan åren 2009 och 2018.

Undersökningen är trevlig läsning för KPA Pensionsförsäkring. Sett över tioårsperioden 2009-2018 hade vi näst högst avkastning i branschen med en årlig avkastning på 9,7 procent.

​​​– KPA Pension var tidigt ute med hållbar kapitalförvaltning och det är roligt att visa att höga ambitioner inom hållbarhet är förenligt med ledande avkastning. Det ger våra kunder trygga pensioner när arbetslivet är över. Vårt mål är att vara bäst på pensioner och att våra placeringar bidrar till en snabbare omställning till hållbara städer och samhällen – på så sätt kan pensionspengarna göra nytta både under arbetslivet och pensionen, säger Britta Burreau, vd för KPA Pension.

KPA Pensionsförsäkring kommer även på en andra plats i femårsstatistiken med en årlig avkastning på sina fonder på 7,6 procent.

– Minst lika glädjande är det att om vi går så långt tillbaka som till år 2004 och jämför hur mycket en hundralapp har vuxit för en fondsparare sedan dess, alltså fram till och med 2018. Då har den ökat allra mest hos KPA Pensionsförsäkring med 228 kronor. Och det är ju på lång sikt som det är intressant att se på avkastningen, fortsätter Britta Burreau.