Idag är det Tjänstepensionens dag − fira din viktigaste löneförmån med extra koll

En majoritet av alla yrkesarbetande svenskar, 58 procent, tycker att tjänstepension är den viktigaste löneförmånen. Och tjänstepensionen har stor betydelse för din inkomst som pensionär, så du bör ha koll på hur den fungerar.

Nästan 6 av 10 yrkesarbetande svenskar, oavsett ålder, anser att tjänstepensionen är den viktigaste löneförmånen. Det visar en ny Sifoundersökning som gjorts inför Tjänstepensionens dag den 27 september. Samtidigt vet alla inte ens om att de har tjänstepension, eller hur mycket som betalas in.

Så får du bra koll på din tjänstepension:

Se över din pension någon gång per år

minpension.se får du en samlad bild över hur stor din pension kan bli. Där kan du också testa hur olika pensionsåldrar påverkar din pension.

Välj om du behöver skydd för din familj

Fundera på om alla pengar ska gå till din egen pension eller om du vill ha ett skydd för din familj när du dör. Lever du ensam är det värt att ta bort återbetalningsskyddet. Då blir din pension högre.

Dela på deltiden om det går

Din pension blir lägre om du jobbar deltid under många år. Har du en partner är det därför toppen om ni delar på deltiden. Går inte det kan äkta makar föra över premiepensionen – den del av den allmänna pensionen som du själv får placera – till den av er med lägre inkomst. Överföringen gör ni på pensionsmyndigheten.se

Håll koll på avgifterna

Se till att du betalar låga avgifter på ditt tjänstepensionssparande. Det kan ha stor betydelse för hur mycket du till slut får i pension.

Vänta med att gå i pension

Gå inte för tidigt i pension – även om din partner är äldre. Ju längre du arbetar desto högre pension.

Fler tips och massor med information hittar du på kpa.se och på tjanstepensionensdag.se

Sannex hjälper oss i år igen att lyfta tjänstepensionen

För tionde året i rad uppmärksammar pensionsbranschen Tjänstepensionens dag den 27 september. Även i år får vi hjälp av bandet Sannex som sjunger om sin kärlek till tjänstepensionen, fast i en ny akustisk version.

Känner du någon som borde kolla om de har tjänstepension? Dela vidare!

Om Tjänstepensionens dag

tjanstepensionensdag_logo_2020.png

Tjänstepensionens dag firas alltid den 27 september och i år för tionde gången. Dagen syftar till att uppmärksamma tjänstepensionens betydelse för den framtida pensionen.

I år står dessa bolag och myndigheter bakom dagen:

AFA försäkring, Alecta, AMF, Collectum, Fora, Folksam, Folksam LO Pension, KPA Pension, Länsförsäkringar, minPension, Offentliganställdas Förhandlingsråd (OFR), Pensionsmyndigheten, Pensionsvalet, PRI, PTK, Skandia, SPV.