KPA Pension investerar i Norrsken VC Fund ll

Folksamgruppen, där KPA Pension ingår, har investerat drygt 500 miljoner kronor i fonden Norrsken Venture Capital Fund II. Fonden investerar tidigt i bolag (startups) med målsättningen att lösa några av världens största klimatproblem och utmaningar, samtidigt som man eftersträvar en god finansiell avkastning. KPA Pension står för 27 miljoner euro av investeringen.

Fonden, som är övertecknad till 320 miljoner euro, är Europas största inom sitt område och investerar i över 30 startups med inriktning och målsättning att göra skillnad inom viktiga områden som klimat, energiomställning samt hälsa och utbildning. Alternativa investeringar, som denna, kompletterar Folksamgruppens portföljer med sin långa placeringshorisont vilket även ger kunderna en exponering mot onoterade tillgångar.

– Investeringen i Norrsken VC ll ligger väl i linje med Folksamgruppens mål att vara en aktiv aktör mot nettonoll och omställning. Vi har full tilltro till Norrsken VCs förmåga att driva utveckling genom att stötta innovativa entreprenörer och startups som tar sig an några av världens stora klimatutmaningar samtidigt som de bygger framgångsrika nya företag, säger Rebecka Elkert, chef Alternativa investeringar Folksamgruppen.

Folksamgruppen strävar efter att finna långsiktiga investeringar inom områden som klimat och social hållbarhet som kan göra stor skillnad över tid. I samband med investeringen tar Folksamgruppen plats i fondens Advisory Committee, vilket ger möjlighet att nära följa investeringen vad gäller avkastning och genomslag.

Norrsken en av Europas ledande förvaltare av tidiga investeringar inom startupvärlden. Med huvudkontor i Stockholm, och en investeringsfilosofi baserad på FN:s 17 hållbarhetsmål, investerar Norrsken i startups som strävar efter att lösa världens mest angelägna problem samtidigt som de utvecklar finansiellt framgångsrika bolag.

Investeringens fördelning inom Folksamgruppen:

• KPA Pension 27 miljoner euro
  • Folksam Liv 9 miljoner euro
  • Folksam Tjänstepension 7 miljoner euro
  • Konsumentkooperationens pensionsstiftelse 2 miljoner euro

För mer information, kontakta KPA Pensions pressavdelning:

pressjour@kpa.se