Tjänstepensionens dag − dags att uppmärksamma din viktigaste löneförmån

Tjänstepension är en viktig del av din framtida pension. Ändå är det inte alla som känner till att de har tjänstepension, eller hur mycket som betalas in.

Just idag – den 27 september – är det tjänstepensionens egen dag. Det vill vi såklart fira med dig. Och vad passar bättre än några goda råd om hur du kan hålla koll på din tjänstepension och vad du själv kan göra för att påverka den?

Så får du bra koll på din tjänstepension

Se över din pension minst en gång per år

Minpension.se är en oberoende pensionstjänst som visar hur mycket du har tjänat in till alla dina pensioner. Allmän pension, tjänstepension och om du har något privat sparande. Du har möjlighet att göra prognoser för att se hur mycket du kan få när du slutar jobba och du kan testa hur olika pensionsåldrar påverkar din pension.

Välj om du behöver skydd för din familj

Har du familj? Då bör du fundera på om du ska ha ett återbetalningsskydd som gör att din familj får pengar när du dör. För dig som jobbar inom kommun eller region ingår återbetalningsskyddet. Vill du ta bort skyddet gör du det på Mina sidor

Dela på deltiden om du har möjlighet

Din pension blir lägre om du jobbar deltid under många år. Om du lever tillsammans med någon är det därför toppen om ni kan dela på deltiden. Går inte det kan äkta makar föra över premiepensionen – den del av den allmänna pensionen som du själv får placera – till den av er med lägre inkomst. Överföringen gör ni på pensionsmyndigheten.se.

Kolla vilka avgifter du betalar

Pensionsbolag och banker tar ut avgifter för att täcka vad det kostar att ta hand om dina pensionspengar under tiden de växer. Se till att du betalar låga avgifter på ditt tjänstepensionssparande. Storleken på avgifterna har betydelse för hur mycket du till slut får i pension. KPA Pension har marknadens lägsta avgifter för dig inom kommun och region (traditionell försäkring).

Vänta med att gå i pension

Gå inte för tidigt i pension – även om din partner är äldre. Ju längre du arbetar desto högre pension får du.

Om Tjänstepensionens dag

tjanstepensionensdag_logo_2020.png

Tjänstepensionens dag firas alltid den 27 september och i år för fjortonde gången. Dagen syftar till att uppmärksamma tjänstepensionens betydelse för den framtida pensionen. Trots att tjänstepensionen är en så viktig del för den totala pensionen så är det många som inte vet om de har tjänstepension eller hur mycket som betalas in. Därför går pensionsbranschen samman och uppmärksammar tjänstepensionen en dag om året.

I år står dessa bolag och myndigheter bakom dagen:

Afa Försäkring, Alecta, AMF, Avtalat, Collectum, Folksam, Folksam-LO Pension, Fora, Handelsbanken Liv, KPA Pension, Länsförsäkringar, minPension, Movestic, OFR, Pensionsmyndigheten, Pensionsvalet, PRI, PTK, Skandia, SPP, SPV och Sveriges ingenjörer.