KPA Pension uppfattas för fjortonde året i rad som Sveriges mest hållbara varumärke i pensionsbranschen

KPA Pension, som ingår i Folksamgruppen, uppfattas än en gång av Sveriges konsumenter som det mest hållbara varumärke i pensionsbranschen när Sustainable Brand Index 2025 presenterades. Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie med fokus på hållbarhet.

KPA Pension var tidiga med att arbeta för ett mer hållbart och jämställt samhälle där pensionspengarna placeras med omsorg om hur det påverkar människor och miljö.  

– Vi ser hållbarhet som en av KPA Pensions viktigaste grundpelare och vi arbetar långsiktigt med ett tydligt hållbarhetsfokus över hela vår verksamhet. Priset är ännu en bekräftelse på att våra kunder i kommun- och regionsektorn uppskattar vårt hållbarhetsarbete. Vårt huvudsakliga mål är att ge en trygg och bra pension samtidigt som vi vill att pensionspengarna ska bidra till omställning, säger Anna Johansson, chef Marknad och kommunikation på KPA Pension.

KPA Pension har arbetat aktivt med miljö- och hållbarhetsfrågor sedan 1998, då bolaget som första finansiella bolag i Europa miljöcertifierades, enligt ISO 14001. KPA Pension var även först ut i finansbranschen med HBTQI-certifiering. Med en ansvarsfull investeringsstrategi och dryga 300 miljarder kronor i förvaltat kapital har man möjligheter att påverka och göra skillnad. Genom både uteslutande och påverkande kriterier är KPA Pension med och bidrar till ett mer hållbart och jämställt samhälle.

Utmärkelsen bidrar till hela Folksamgruppens framstående position inom hållbarhet. Folksam vinner för åttonde gången i kategorin Försäkring. 

För mer information, kontakta KPA Pensions pressavdelning:

08-27 20 40
press@folksam.se