Detta behöver ni få på plats!
1. Tecknat avtal om administration- och försäkring, TGL-KL och familjeskyddHar ni inte redan gjort det behöver ni göra det snarast. Kontakta oss via arbetsgivare@kpa.se eller 0771-650 020 om ni saknar avtal för undertecknande.
När ni tecknat avtal ser vi till att ni får rätt behörighet till administrationsverktyget Nya KPA Direkt.
Eftersom ni byter till AKAP-KR kan er nuvarande leverantör av lönesystem behöva göra anpassningar till filformaten i det nya avtalet, Filbeskrivning 3.0 (AKAP-KR). Därför är det viktigt att ni förbereder dem om förändringarna i god tid.
Viktig information om övergången till AKAP-KR
Följande arbetstagare övergår, per den 1 januari 2025, från PA-KFS09T till AKAP-KR:
- individer födda 1960-01-01 eller senare som vid övergångstidpunkten, den 1 januari 2025, är fullt friska
De arbetstagare som till någon del var sjukskrivna den 1 januari 2025 övergår till AKAP-KR så snart de är fullt friska.
Delårsrapportering av arbetstagare på AKAP-KR
Vi rekommenderar att ni delårsrapporterar (rapporterar grunduppgifter) varannan månad. Det är uppgifter om namn, personnummer och överenskommen lön för de anställda som har övergått till AKAP-KR som ska rapporteras. Överenskommen lön rapporteras per 2025-01-01 eller från den tidpunkt de anställs. Delårsrapportering är viktig för att vi ska veta vilka arbetstagaren som ska ha möjlighet att välja försäkringsbolag för sin tjänstepension.
I AKAP-KR rapporterar man halvårsvis. 1 juli – 11 augusti gör ni den första halvårsrapporteringen för AKAP-KR. Det innebär att ni rapporterar löner för januari-juni AKAP-KR i Nya KPA Direkt.
I början av september får ni fakturan för ordinarie premier i AKAP-KR för Q1 2025.
I början av december fakturerar vi ordinarie premier i AKAP-KR för Q2 2025.
Har du frågor?
Kontakta oss på 0771-650 020 eller arbetsgivare@kpa.se så hjälper vi dig.