Börja enkelt
Copy/paste från sista upphandlingen? Nej, det är ingen bra idé. Nya tjänster har tillkommit och gamla har utvecklats sedan förra upphandlingen.
Gör ett omtag och begär ett förutsättningslöst presentationsmöte. Då har du möjlighet att få värdefull input för att kunna ta fram ett riktigt bra upphandlingsunderlag.
Låt upphandlingen bidra till en god samhällsinvestering
Lämna ingenting åt slumpen
När är bästa tidpunkt för avtalsstart?
Vi brukar rekommendera 1 april eller 1 oktober som avtalsstart eftersom AKAP-KR har kvartalsförmedling (arbetsgivaren betalar pensionsavgift en gång per kvartal).
För att vi ska kunna ta emot era anställdas grunduppgifter med god kvalitet behöver vi en uppstartsperiod på minst tre månader. Det innebär att vi behöver tilldelningsbesked minst tre, helst fyra månader före avtalsstart.
Kan man väga in hållbarhet i en upphandling?
Kundteamet - vi finns här för dig
På KPA Pension sätter vi alltid kunden i fokus. Vi är angelägna om att ge varje kund förstklassig service och expertkompetens, därför har alla kunder ett eget kundteam. Du vet alltid vem du ska kontakta i olika frågor och vi kan leverera tjänster och service med hög kvalitet. Våra kundsamordnare är dem du kontaktar med dina dagliga frågor.
Kundteamet består av kundsamordnare, kundansvarig, anbudskoordinator, seniorkonsult och en pensionskostnadskonsult.
Frågor och svar om upphandling
Vi får ofta frågor i samband med en upphandling. Här har vi sammanställt svaren på några vanliga frågor.
Går det att få med hållbarhetskriterier i en upphandling om pensionsadministration?
Ja, du kan till exempel fråga efter information om andelen gröna obligationer av räntetillgångar, tillgångsportföljernas koldioxidavtryck. Du kan också fråga om man har innehav i bolag vars omsättning som till mer än 30% kommer från kol.
Vi är ett kommunalt bolag - är det något särskilt vi ska tänka på?
Det är vanligt att ett bolag upphandlar pensionsadministration tillsammans med kommunen. Det är bra om även ni som bolag har en representant med där för att kunna vara delaktig i processen. Som bolag måste ni även lösa finansieringen genom kommunal borgen, pensionsstiftelse eller försäkring. Bolaget behöver också vara medlem i Sobona, som är de kommunala företagens arbetsgivarorganisation.
När kan det vara aktuellt med en direktupphandling?
Det kan till exempel vara aktuellt för arbetsgivare med få anställda eftersom de kan hamna under tröskelvärdet för värdet av upphandling, då finns det möjlighet att upphandla pensionsadministration genom en så kallad direktupphandling. Det finns fler orsaker till direktupphandling, mer om detta samt information om tröskelvärden finns hos Upphandlingsmyndigheten.
Vad är skillnaden mellan en RFI och en leverantörspresentation/hearing?
En RFI (request for information) innebär att ni inför en upphandling skickar skriftliga frågor till potentiella leverantörer med frågor som ska vara kopplade till vad ni behöver veta för den kommande upphandlingen. En leverantörspresentation/hearing är ett möte där potentiella leverantörer har möjlighet att presentera sina tjänster och produkter. Inför er upphandling har ni möjlighet att använda både RFI och leverantörspresentation/hearing om ni vill.
Vad är nyttan med en RFI och leverantörspresentation/hearing?
Genom att ta tillvara på branschens erfarenheter, kunskaper och framtidsvisioner och ha en tidig dialog med oss och andra leverantörer, kan ni skapa ett tydligt och proportionerligt upphandlingsunderlag. Läs mer på Upphandlingsmyndighetens hemsida.
Avrop via Adda Inköpscentral, vad är det?
Alla svenska kommuner, regioner och kommunala bolag kan välja att avropa både pensionsadministration och olika försäkringslösningar genom Adda:s ramavtal. Läs mer om detta på Addas hemsida.
Administrera pensioner i Nya KPA Direkt
Vi arbetar med upphandling på KPA Pension - hör gärna av dig!
Mary Edström
Patrik Lind
Mer information om upphandling
Här finns mer information om det som är bra att känna till inför er upphandling.
Upphandlingsmyndigheten - ger stöd till exempelvis inköpare och upphandlare inom offentlig verksamhet. Upphandlingsmyndigheten
SKR - ger bland annat service och professionell rådgivning inom alla de frågor som rör kommuner och regioner. SKR