Steg 1 – Tala med den som tagit hand om ditt ärende
Missförstånd eller oenigheter kan oftast klaras upp på ett enkelt sätt. Kontakta oss om du inte är nöjd med hur vi har tagit hand om ditt ärende. Telefonnummer och adress hittar du på ditt försäkringsbesked eller i brev och mejl som rör ärendet. Om du inte vet vem du ska kontakta, hör av dig till vår kundservice på 0771-650 500.
Är du inte nöjd efter kontakten kan du alltid be att ärendet prövas av närmaste chef.
Steg 2 – Om du fortfarande inte är nöjd
Om vi har försökt lösa ärendet tillsammans och du ändå inte är nöjd finns det ytterligare några möjligheter för dig att få ditt ärende prövat. Vi har till exempel en kundombudsman som tar hand om många ärenden som gäller tjänstepension. I andra fall kan du ha möjlighet att få ditt ärende prövat av en nämnd.
Fyll i formuläret nedan så tar vi ditt ärende till rätt instans.
Klagomålsansvarig
Marcus Kitti är anmäld som klagomålsansvarig hos Finansinspektionen för KPA Tjänstepensionsförsäkring AB. Marcus Kitti är även kundklagomålsansvarig för KPA Pensionsservice AB.
Privat pensionssparande
Har du ett privat pensionssparande kan du få ditt ärende prövat utanför KPA Pension. Det finns flera instanser beroende på vad ditt ärende gäller.
Allmänna reklamationsnämnden
Du kan alltid vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, som prövar privatpersoners försäkringstvister. Anmälan ska ha kommit in inom ett år från det att du första gången klagade till KPA Pension. Om det gått längre tid än ett år från det första klagomålet har du möjlighet att skicka in anmälan inom två månader från och med slutgiltigt beslut från vår kundombudsman eller försäkringsnämnd (till exempel Pensionsnämnden).
ARN är en statlig myndighet och prövningen kostar ingenting.
Allmän domstol
Du har alltid möjlighet att få din tvist prövad i domstol. Då kan du i vissa fall använda rättsskyddet i din hemförsäkring och anlita advokat eller annat lämpligt juridiskt ombud.
Konsumenternas försäkringsbyrå
I allmänna frågor om pensioner kan du vända dig till Konsumenternas försäkringsbyrå som ger privatpersoner oberoende rådgivning.
Rådgivningen kostar ingenting.
Konsumentverket
Till Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument vänder du dig med frågor om köp av varor och tjänster, avtal, reklamationer, hållbara val och annat du behöver hjälp med.